Valmisteluja vaihtelevassa säässä

11.12.2012 Mika Kalakoski

FINNARP 2012 retkikunnan ensimmäinen vaihe sujui hyvin. Ruotsin Swedarp retkikuntaa pystyttiin tukemaan sovitulla tavalla laskuvarjopudotuksen vastaanotossa. Pudotus onnistui suunnitelman mukaan joulukuun ensimmäisenä päivänä. Aamu viidestä alkaen Aboalta annettiin säätietoja Novo Runwaylle, jäätikkökentälle tuhannen kilometrin päähän, jossa valmiiksi polttoaineella lastattu Iljushin 76 TD -kuljetuskone oli valmiina pudotusoperaatioon. Säätilaa seurattiin aamun mittaan. Kun lentäjät tekivät lähtöpäätöksen, kone nousi ilmaan ja suuntasi kohti Basen-vuorta. Yhteyttä koneeseen ja Novo Runwayhin pidettiin koko matkan ajan HF-radiolla ja koneen saapuessa alueelle siirryttiin ilmailuradiotaajuuksille. 

Pudotusoperaation vastaanotto oli suunniteltu huolellisesti ja jokainen retkikuntalainen tiesi paikkansa. Mika vastasi radioyhteydestä, Pekka piti huolen muonituksesta, Janne oli ensiapuvalmiudessa, Petri ja Esa olivat valmiina auttamaan ruotsalaisia mahdollisesti hajonneiden tynnyreiden tyhjennyksessä, ja Hanna toimi säähavainnoitsijana.  Heti pudotuksen alussa kahden ensimmäisen lavoille pakatun polttoainetynnyrinipun pudotessa, toisen nipun varjot eivät auenneet laisinkaan. Seuraavan nipun varjot avautuivat kauniisti ja rahti leijaili jäätikölle. Kone kaarsi vielä neljä kertaa pudotusalueen ylle 40 minuutin aikana ja koko muu rahti leijui alas ilman ongelmia. Aboa ja Wasa tutkimusasemille saatiin yhteensä lähes 200 tynnyriä polttoainetta tulevia tutkimuskausia varten.  Kone lensi vielä kerran pudotusalueen ylitse ja lähti takaisin kohti Novoa.  Retkikuntalaiset lähtivät ahertamaan rahdin kanssa. Kaikki laskuvarjot oli saatava irti polttoainelavoista ja kerättävä talteen. Ennalta sovittu ryhmä aloitti heti ilman varjoa jäätikön lumen sisään tömähtäneen lastin kaivamisen ylös.  Iltaan mennessä rahti oli turvattu, kun kaikki laskuvarjot oli irrotettu ja varjot konttiin tuulelta suojaan. Seuraavan viikon tiistaihin mennessä kaikki polttoainetynnyrit oli saatu ajettua telakuorma-autojen lavalla asemalle.

Sää muuttui alkukauden kauniiden päivien jälkeen tuulisemmaksi ja arvaamattomammaksi. Itsenäisyyspäivää juhlittiin arvokkaasti ruotsalaisten kanssa nauttien Pekan valmistama pitkä ateria. Alkuruokana oli tomaattikeittoa, pääruokana tournedos ja jälkiruuaksi Suomen lipuin koristeltua suklaatäytekakkua kahvin ja konjakin kera. Koska hyvät säät olivat kortilla ja Saksan Neumayer-asemalle toteutettavan rahtioperaation valmistelut painoivat päälle, suomalaiset lähtivät heti seuraavana päivänä 44 kilometrin päähän Plogen-vuoren huipulle asentamaan uuden akun ja aurinkopaneelin vhf-radiotoistinasemalle turvaamaan tulevien tehtävien viestiliikenneyhteyksiä.

Tuulet ovat olleet kovia ja valmistelut Neumayerin matkaan eivät ole näin edenneet täysin aikataulussa. Etelämantereen suosiollinen sää on muuttunut nopeasti vaihtelevaksi ja 10.12. suunniteltu lähtöpäivä on siirtynyt eteenpäin. 11.12.2012 tuuli ylsi hirmumyrskyn lukemiin ja aina 34 m/s puhaltava tuuli katkaisi Aboan lasikuituisen lipputangon.

Kaikki on kuitenkin valmiina lähtöön, kun tuuli laskee ja matkan teko on turvallista.          

Yhdistetty ruotsalais-suomalainen retkikunta lähti kohti rannikkoa ja Saksan Neumayer-asemaa 12.12. puolilta päivin.

 

Nunatak Plogen itsenäisyyspäivänä
Kuva: FINNARP 2012/Hanna Leisti