Retkikuntaraportti 12.11.2017

FINNARP 2017-retkikunta saapui Kapkaupunkiin 5.11.2017. Jatkolentoa Etelämantereelle odotellaan.

FINNARP 2017 -retkikunta saapui Kapkaupunkiin 5.11.2017. Lento Frankfurtin kautta sujui Lufthansalla ilman kommelluksia. Retkikunta pääsi puoliltapäivin Breakwater Lodge -hotelliin lounaalle ja siitä huoneisiin lepäämään ja huoltamaan varusteita pitkän lentomatkan jälkeen. Kapkaupungin sää on viikon aikana vaihdellut, mutta pääosin sitä voi verrata Suomen kesäsäähän parhaimmillaan.

Heti maanantaina retkikunta kokoontui Etelämanner-lennon johdantotilaisuuteen, missä annettiin tarkka kuvaus siitä, mitä on edessä matkan aikana ja saavuttaessa Etelämantereelle. Samalla kerrattiin myös lentoa koskevat varusteiden pakkausohjeet ja turvallisuussäännöt. Samalla retkikunnalle tiedotettiin rahtilentomme määränpään Novo Runwayn olleen jo useamman päivän ajan lumimyrskyn kourissa ja jäätikkökiitoradan peittyneen lumeen. Myös meitä edellinen rahtilento odotti lähtöä, joten koko lentotoiminta on ollut myrskyn takia ns. "back log" -tilanteessa. Niin Kapkaupungissa kuin Novolla on väkeä odottamassa myrskyn laantumista, kiitoradan putsausta lumesta ja lentotoiminnan aloittamista.

Aivan toimettomana retkikuntalaiset eivät kuitenkaan ole olleet. Kuningatar Maudin Maan lentoyhteistyöverkosto DROMLAN järjesti Table Top -etsintä- ja pelastusharjoituksen Kapkaupungin meripelastuskeskuksessa. Tarkasti suunnitellussa harjoituksessa käytiin läpi kaksi esimerkkitapausta siitä, millaiseen tilanteeseen Etelämantereella voidaan joutua ja pohdittiin, miten nykyisillä resursseilla tilanteesta voidaan selvitä. FINNARP-retkikunnasta harjoitukseen osallistuivat Mika, Priit ja Lara.

Mika ja Priit kävivät viikolla tarkastamassa, että kaikki Etelämantereelle menossa oleva rahti oli saapunut lentokentälle. Näin ei tietenkään ollut vaan ensimmäisellä yrityksellä matkalla lentokentälle käännyttiin takaisin kaupunkiin ja aloitettiin  rahdin tarkana sijainnin selvitystyöt. Tilanteessa ei sinällään ollut mitään kummallista, ja uusi yritys palkittiin jo seuraavana päivänä. Torstaina totesimme, että kaikki rahti ja laatikot olivat oikeissa paikoissa, olipa kyse sitten lentorahdista tai laivalle menevistä suuremmista tavaroista.

Lennon myöhästymisellä on hyvätkin puolensa, kuten tapaamiset muiden Kuningatar Maudin maalla toimivien tutkimusmatkailijoiden kanssa. Hyvää aikaa on jäänyt esimerkiksi saksalaisen Alfred Wegener Instituutin henkilöstön kanssa keskusteluun. Heidän kanssa teemme yhteistyötä läheisesti niin heidän seismisen aseman perustamiseksi Utpostanelle 150 kilometrin päähän Aboalta länteen. Toisaalta he vastavuoroisesti auttavat kuljettamalla raskasta rahtia Vesan ja Priitin kanssa Aboalle.

Ruoka on erinomaista ja edullista ja kaikille on löytynyt vapaa-aikana mielekästä tekemistä. Perjantaina vietimme Esan syntymäpäivää huikean illallisen ääressä paikallisella pursiseuran kupeessa, Yach Clubilla.  Kapissa oli viikonloppuna Rally crossin osakilpailu. Aamuvarhaisella pääsee melomaan ja katsomaan meren elämää, mm. delfiinejä. Hermanuksessa valaat puhaltelevat korkealle ilmaan vesisuihkuja ja Simon's Townissa Afrikan pingviinit ovat levittäytyneet suojelualueeltaan uimarannalle ja riemastuttavat uimareita siellä. Kapkaupunkia voi tähystää niin kuuluisalta Pöytävuorelta kuin Leijonanpään huipulta.

Vaikka Kapkaupunki ei ole hassumpi paikka odotella jatkolentoa, kaikilla polttelee jo kovasti päästä Etelämantereelle töihin.