Retkikuntaraportti 18.1.2016

FINNARP-retkikunta aloitti kahdeksannen viikon tyynessä ja aurinkoisessa säässä.

Petri ja Esa polttivat suuren määrän jätettä maanantain aikana aseman jätteenpolttolaitoksessa. Ajoneuvohallin työmaalla alkoi ikkunoiden asennus, ja Lara, Vesa ja Esa muodostivat ikkunoiden kokoamiseen linjaston, josta ne toimitettiin Artsin ja Petrin asennettavaksi. Lauri ja Mika lähtivät jäätikköauto Katlalla kohti rannikkoa Rampille huoltamaan edellisellä kaudella asennettua tutkimussääasemaa. Ramppi on luonnon muodosta lumiluiska, ja sitä pitkin on aikoinaan laivoista purettu lasti pystytty ajamaan merijäältä kotivuori Basenille johtavalle reitille. Nykyään Rampin alue on hyllyjäältä poikivien jäävuorien vuoksi liian epätasainen eikä sovi konttirekien kuljettamiseen.

Matka rannikolle sujui pääosin hyvin vanhaa tuttua reittiä, ja autoa lapioitiin tai vinssattiin pehmeistä paikoista vain kolme kertaa. Sääasema huollettiin jo samana iltana. Asema oli kestänyt hyvin Etelämantereen ankaran talven ja sen keräämä data saatiin talteen. Tarkoituksena oli purkaa Rampin lahdelle edellisenä kautena asennettu merijääasema, mutta jäälle oli poikinut suuria jäävuoria, jotka muodostivat vaarallisen jääröykkiöiden ja osittain lumipeitteisten railojen labyrintin. Asema päätettiin jättää purkamatta turvallisuussyistä. Telttayön jälkeen kotimatka sujui joutuisasti omaa jälkeä pitkin takaisin Aboalle.

Keskiviikkona Aboalta lähetettiin C-met -säähavaintopallo. Tämän havaintopallon erikoisuus on, että sitä ohjataan Yhdysvalloista Smith Collegesta, missä se on kehitetty. Havaintopallolla voidaan laskeutua jäätikön pinnan tasalle ja jälleen nousta ylös kolmeen kilometriin. Pallosta välittyy satelliittiyhteyden kautta tietoa jatkuvasti operaatiokeskukseen.  Metodi on kokeellinen ja tällä kertaa onnistuneesta lähetyksestä huolimatta operaatiokeskus joutui tuhoamaan pallon jo 4,5 tunnin lennon jälkeen satelliittipaikannuslaitteen vian vuoksi. Kauden aikana on tarkoitus lähettää vielä kaksi havaintopalloa.

Torstaina tuuli yltyi ja perjantaina illalla päästiin jo hirmumyrskylukemiin. Kovimmat puuskat puhalsivat 40 m/s nopeudella ja yhdessä sankan lumipyryn kanssa ne veivät näkyvyyden lähes kokonaan. Tällaisia olosuhteita kutsutaan nimellä "white out" ja "blizzard".  Sunnuntaina aamulla tuuli heikkeni tasaisesti iltaa kohden ja päivän aikana aloitettiin myrskyn jäljiltä lumityöt. Rakenteilla ollut halli oli kestänyt hyvin myrskyn. Suurin vahinko oli aseman HF-radion dipoliantennin katkeaminen, mutta tuulen laannuttua yksinkertainen antenni on helppo korjata.

Retkikunnan puolesta,

Mika Kalakoski