Retkikuntaraportti 19.11.2017

Kymmenen päivän ylimääräisen Kapkaupungissa odottelun jälkeen retkikunta pääsi vihdoin jatkamaan matkaa Etelämantereelle perjantaina 17.11.

Lähtö hotellilta lentokentälle oli heti aamiaisen jälkeen klo 7, ja lentokentän muodollisuudet menivät sujuvasti. Iljushin 76 TD 90 oli rahtisisustuksella ja koneessa oli vain noin 30 matkustajaa, joille paikat oli varattu puisille istuimille. Jokaiselle kuitenkin löytyi koneesta lentomääräysten mukaiset happilaitteet ja istuinvyöt.

Lento Eteläisen jäämeren ylitse, 4200 kilometriä, Novo Runway -jääkiitoradalle kesti alle kuusi tuntia. Välittömästi laskeutumisen jälkeen siirryimme tarkastamaan ja pakkaamaan rahtimme. Rahti oli lennetty jo edellisellä lennolla etelään ja varastoitu asianmukaisesti Novon lentokentälle niin, että esimerkiksi lääkkeet olivat lämpimässä ja pakasteet kylmässä. Kaikki tavarat olivat tallessa. Lounaan jälkeen matka jatkui suksilla varustetulla Basler BT 67 turbo conversion -lentokoneella Saksan Neumayer-asemalle. Priit ja Vesa jäivät Neumayerille valmistelemaan raskasta pintakuljetusta. Tunnin pysähdyksen jälkeen kone oli tankattu ja lento lähti kohti kotivuori Basenia. 

Laskeuduimme kotivuoren viereen tyynessä ja aurinkoisessa säässä. Rahti purettiin käsin koneesta ja kohta retkikunta jäi yksin hiljaisuuteen pukemaan valjaita ja muodostamaan köysistö turvallisen kulun varmistamiseksi jäätiköltä kovalle maalle. Vajaan tunnin tarpomisen jälkeen FINNARP-retkikunnan pääjoukko seisoi aseman pihassa. Matka Kapkaupungista Aboalle oli taittunut kuudessatoista tunnissa!

Retkikunta aloitti työt välittömästi. Pekka otti haltuun keittiön. Esa meni käynnistämään generaattoreita, Arto, Sanni, Antti ja Lara avasivat ikkunaluukut ja venttilit ja Mika asensi satellittipuhelimet käyttökuntoon. Viilenevä ilta kului rahdin noutamisella moottorikelkoilla jäätiköltä ja aseman käynnistämisellä. Aamulla yhden maissa retkikunta pääsi lämpimän keittoruuan jälkeen nukkumaan makuupusseihin, sillä aseman sisällä oli vasta noin kuusi lämpöastetta.

Aamulla asema oli lämminnyt ja retkikunta jatkoi aseman avaamista, tuotujen tavaroiden purkamista paikoilleen ja ajoneuvojen käyttökuntoon laittamista. Koko asema-alue kierrettiin ja todettiin aseman talvehtineen kohtalaisen hyvin, suurempia vaurioita ei havaittu.

Geologinen tutkimusryhmä aloitti kenttätyönsä havaintoretkellä tutkimusaseman koillispuolella sijaitsevaan moreenin peittämään laaksoon. Tarkoituksena oli paikallistaa näytteenottoon sopivia oliviinipitoisten vulkaanisten juonikivien lohkareita, joita löytyikin runsain määrin. Koska oli lauantai, niin illalla sauna piti lämmittää ja peseytyminenkin onnistui pumppusuihkulla lumesta sulatetun veden kanssa.

Neumayerilla Priit ja Vesa ovat valmistelleet raskasta kuljetusta saksalaisten kanssa.  Aboalle tuodaan tutkijoille kaksi uutta asuin-ja työtilamoduulia ja polttoainetta. Pakkaukset on sujuneet hyvin ja Vesa ja Priit ovat työpäivien lomassa nähneet ATKA bayn pingviinikoloniankin, jossa on yli 7000 pingviiniä!

Sunnuntaina Aboan ylösajo jatkui. Nasu telakuorma-auto ja traktori saatiin käyttöön. HF-lyhytaaltoradion antenni nostettiin mastoon.  Aseman lumensulatussäiliöön saatiin niin paljon vettä sulatettua, että vesijärjestelmä saatiin käyttöön. Näin sekä ihmisten, astioiden kuin vaatteiden huolto helpottuu. 

Asema on täysin toimintakunnossa kahdessa vuorokaudessa.