Tutkimusasema Aboa on täysin toimintakunnossa. Mittauskampanjat ja kenttätyöt jäätiköllä ovat alkaneet epävakaisessa säässä. 

Alkuun myrskyisästä ja epävakaisesta säästä huolimatta retkikunnan työt ovat edenneet mallikkaasti.  Ensimmäisinä töinään retkikunnan johtaja Priit ja mekaanikko Esa saivat aseman kiertovesijärjestelmän toimintaan. Vettä tulee nyt aseman päärakennuksen hanoista ja pyykinkone sekä astianpesukone toimivat. Lunta ei enää pidä sulattaa, vaan käyttövesi asemalle pumpataan kanistereihin Basen-vuoren juurelta sinisen jään alueelta kairaamalla jäähän reikä josta päästään käsiksi jäätikköjärven juoksevaan veteen.   

Myös aseman kuljetuskalusto on Esan ansiosta pitkän talven jälkeen taas käyttökunnossa ja uudet retkikuntalaiset on opastettu moottorikelkkojen käyttöön.  Retkikunnan käytössä on kuusi Yamahan moottorikelkkaa, kaksi Toyota Hilux Arctic Trucks-maastoautoa, Valmetin 505-traktori sekä toinen asemalla olevista Nasu telakuorma-autoista.

HF-radioyhteyksiä varten retkikuntalaiset nostivat ylös puoliaaltodipoliantennin, jolla on hyvissä olosuhteissa mahdollista saada yhteys jopa Suomeen asti. Myös Suomen lippu nostettiin salkoon. Esiin laitettiin myös pienet Viron ja Ranskan liput edustamaan kaikkien retkikuntalaisten kansalaisuuksia.

Tutkijat ovat edenneet hyvin tutkimus- ja mittauskampanjoissaan epävakaisesta säästä huolimatta. Ensimmäisen retkikuntalaisia koetelleen myrskyn aikana tutkimus- ja mittalaitteisto valmisteltiin sisätiloissa kentälle asennettavaksi ja sään seljetessä tutkijat aloittivat asennustyöt kentällä. AWS5-mittauspaikkaan, joka sijaitsee noin 10 kilometriä asemasta, asennettiin säämasto, säteilyasema ja toimiva Wifi-yhteys Aboalle. Logistikoiden avustuksella AWS5:lle pystytettiin myös suuri teltta kentällä tehtäviä tutkimuksia ja tutkimuslaitteita varten.

Myös tutkimusaseman säämasto korjattiin. Mastoon vaihdettiin uusi tuulianturi ja vaihdettiin säteilyanturin kiinnitykset jotka olivat vaurioituneet talven aikana. Tällä kaudella retkikunnan toimista on odotettavissa paljon kuvamateriaalia, sillä retkikuntaan osallistuva toimittaja Niko on ollut dokumentoimassa retkikunnan töitä ja laitteiden asennuksia.  

Torstaiaamuna 13. joulukuuta retkikunta sai viestin, että samana iltapäivänä asemalle on saapumassa vieraita. Iltapäivällä kotijäätikölle laskeutui Twin Otter – lentokone kyydissään kaksi kanadalaista lentäjää, jotka jäivät yöksi Aboalle. He olivat heti aamusta lennättäneet saksalaisen kenttäretkikunnan, kolme saksalaista tutkijaa, Utpostane-nunatakille huoltamaan seismisiä mittalaitteita. Perjantaiaamuna lentäjät lähtivät Twin Otterilla takaisin Utpostanelle hakemaan kenttäretkikuntaa ja sieltä kone lensi Svea-aseman kautta takaisin saksalaiselle Neumayer -tutkimusasemalle.

Lauantaina 15. joulukuuta logistiikkaryhmä ajoi maastoautoilla vajaan 50 kilometrin päässä sijaitsevalle Fossilryggen-nunatakille, minne asennettiin kauden ajaksi seismometri. Reissu oli logistiikkaryhmän ensikertalaisille eli retkikunnan lääkäri Virvalle ja emäntä Venlalle upea kokemus, sillä Fossilryggenillä oli mahdollisuus ihailla miljoonia vuosia vanhoja fossiileja.  Myös toinen seismometri käytiin asentamassa maanantaina Priitin ja Virvan toimesta Plogen-nunatakin huipulle 44 kilometrin päähän Aboasta. Sää oli jäätiköllä aurinkoinen, mutta Plogenin huipulla erittäin vaativa. Huippu oli pilvessä ja näkyvyys huono, lisäksi tuuli puhalsi navakasti.

Retkikuntalaiset ovat puurtaneet viime viikon vapaapäivittä sillä saksan Neumayer -asemalta saatavan sääennusteen mukaan Aboaa kohti on hyökymässä uusi myrsky. Tiistaina olikin jo merkkejä myrskyn voimistumisesta. Puuskissa tuulen nopeus oli jopa yli 45 metriä sekunnissa. Työskentely ulkona oli mahdotonta. Esa ja tutkija Juho uskalsivat kuitenkin kävellä vanerihalliin ja aloittivat siellä Valmet-traktorin remontin ja spektroalbedometrin kokoamisen. Muut retkikuntalaiset pysyttelivät sisätiloissa. Keskiviikkoaamuna tuuli oli yhä navakka, mutta sää osoitti vähitellen paranemisen merkkejä. Työt jatkuvat Aboalla.