Huoltoretkikunta kotiutui Aboalle

28.11.2012 Mika Kalakoski

FINNARP 2012 retkikunta, Mika Kalakoski, Petri Heinonen, Hanna Leisti, Janne Tikkinen, Pekka Paarala ja Esa Vimpari lähtivät Suomesta 16. marraskuuta Kapkaupungin kautta Suomen Etelämanner-asema Aboalle. Retkikunnan tavoitteena on huoltaa tutkimusasema Aboa. Yhteistyössä Ruotsin SWEDARP retkikunnan kanssa (yhteensä 4 henkilöä) vastaanotetaan polttoaineen laskuvarjopudotus, yhteensä 224 tynnyriä, eli n. 40 000 kg. Sen jälkeen siirretään viimeisen kuuden vuoden aikana kertynyt jäte telakuorma-autokaravaanina Saksan Neumayer – asemalle laivattavaksi Etelä Afrikkaan.  Laivalta tuodaan Aboalle jätteiden polttolaitos sekä tutkimus- ja huoltotarvikkeita.  Suomalaisten vastuulla yhteistyössä on lääkintä- ja ruokahuolto sekä viestiyhteydet ruotsalaisten vastatessa polttoainetäydennyksestä ja kuljetuksista.

FINNARP retkikunta huoltaa Aboa aseman tutkimuslaitteet ja kerää talteen talven aikana kertyneet tiedostot. Asemalla on seismometri, GPS-asema ja automaattinen sääasema. Kymmenen kilometrin päässä sijaitsee toinen sääasema, joka siirtyi syksyllä suomalaisten hallintaan hollantilaiselta Utrechtin yliopistolta, ja lumen lämpötilaa eri syvyyksistä mittaava laitteisto. Vuosittain retkikunta mittaa lumen kertymää kotivuori Basenin rinteeseen jo vuonna 1993 pystytetyllä keppilinjalla.

Matka Kapkaupungista Etelämantereelle eteni suunnitelman mukaan Novo runwaylle Etelämantereelle Iljushin 76 TD kuljetuskoneella. Matkaa Aboalle päästiin jatkamaan jo samana aamuna, kun Iljushinista oli aurinkoisessa mutta jäätävässä aamuyön viimassa saatu siirrettyä rahti pienempään suksilla varustettuun Basler BT67 lentokoneeseen. Basen nunatakin, jäätikön läpi pistävän kotivuoren, juurelle saavuttiin hieman yhdeksän jälkeen ja asemalle noustiin kävellen jäätiköltä tunnissa. Heti ensi silmäyksellä voitiin todeta, että asema oli talvehtinut hyvin eikä suuria vaurioita ollut nähtävissä. Aseman voimakoneiden käynnistys, veden sulatus, moottorikelkkojen ja rekien käyttökuntoon saatto ja rahdin nouto jäätiköltä onnistuivat hyvin ja illalla pitkän matkan ja kiireisen päivän jälkeen retkikuntalaiset pääsivät ansaitulle levolle.

Retkikunnan ensimmäisessä vaiheessa ovat työt keskittyneet poiskuljetettavan jätteen pakkaamiseen (120 tynnyriä) ja laskuvarjopudotukseen valmistautumiseen mm. merkitsemällä jäätikölle pudotusalue. Päivittäin tarvittavat viestiyhteydet on avattu ja mm. aseman HF-radiolla on oltu yhteydessä Novo Runwayn jäätikkölentokentän lisäksi Saksan Neumayer- ja USA:n Etelänapa- ja Palmer- tutkimusasemiin. Säähavainnot  lähetetään Neumayerille  ja Novo runwaylle kolme kertaa päivässä palvelemaan alueen lentotoimintaa ja helpottamaan sääennusteiden tekoa. Vastaavasti Aboalle saadaan sääennusteet Neumayerin meteorologilta.

Yhteistyö Ruotsin retkikunnan kanssa on ollut tiivistä ja päivittäiset työt tehdään monessa kohtaa yhdessä.   Mekaanikkomme Esa on ollut aktiivisesti korjaamassa ja huoltamassa Swedarpin telakuorma-autoja. FINNARP:in jätekontti nostettiin telakuorma-auton reen päälle ruotsalaisten avustuksella.  Pekan kokkaamat lounaat ja päivälliset syödään Aboalla, mutta sunnuntaina kokkimme sai vapaapäivän ruotsalaisten tarjotessa ateriat Wasa-asemallaan. 

Vähäistä vapaa-aikaa retkikuntalaiset ovat viettäneet vaeltamalla kotivuorella, juoksemalla ja lukemalla. Aboalla vietetään neljättä kertaa Etelämantereen lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvafestivaalia, josta enemmän tietoa www.antarctis.com.

Loistavien säiden lisäksi retkikunta on voinut työskennellä terveenä. Lievä ylähengitystie- ja vatsaoireilu ei ole haitannut vaativien tehtävien suorittamista.