Myrskyn jälkeen FINNARP operaatioiden päällikkö Mika ja tekninen asiantuntija Kari pääsivät vihdoin Aboalle. Tutkimukset jatkuvat, myös meteorologisia lumimittauksia Neumayer-Kohnen kohtauspaikalla 120 km Aboasta. Tutkimusaseman kalusto saanut uuden lisäyksen Nasu telakuorma-autosta. 

Kauden kolmas myrsky iski lauantaina 19.1. täydellä voimallaan Aboalle. Ilmapuntarin painemuutos oli reippaasti negatiivinen ja tuuli puhalsi yli 30 metriä sekunnissa. Retkikuntalaisten päivä kului sisätiloissa kirjallisia töitä tehden. Illalla oli ohjelmassa Venlan ideoima Basen kollektiivin taide- ja luonnonhistorianäyttely "From Basen with love" ja ilta huipentui lauantaitansseihin.

FINNARP operaatioiden päällikkö Mika Kalakoski ja tekninen asiantuntija Kari Neulaniemi olivat odotelleet Kapkaupungissa lentoa Etelämantereelle tammikuun 13. päivästä asti. Vihdoin lauantain vastaisena yönä he pääsivät lentämään venäläiselle "Novo" Novolazarevskaya-tutkimusasemalle ja jäivät sinne odottelemaan jatkolentoa saksalaisen Neumayer-tutkimusaseman kautta Aboalle.

Maanantain aikana myrsky alkoi pikkuhiljaa heikentyä. Työskentely ulkona oli taas turvallista. Esa ja Virva inventoivat moottorikelkkojen varaosia. Kati taas tarkasteli tähän asti kertynyttä mittausaineistoa. Juho puolestaan kävi illalla AWS5:lla tarkistamassa mittalaitteiston kunnon. Kaikki laitteet olivat selvinneet hyvin myrskytuulista ja mittaukset voisivat jatkua normaalissa aikataulussa AWS5:lla, aamuin ja illoin.  

Myskyn jälkeen sää tyyntyi. Aseman moottorikelkat jäätyivät piiskaavan myrskyn ansiosta. 

Tiistaina aamupäivällä tuuli vielä suht napakasti, mutta iltapäivän aikana tuuli alkoi tyyntyä. Priit ja Juho alkoivat valmistelemaan Mikaa ja Karia kyyditsevän Basler-suksilentokoneen saapumista Aboalle. He etsivän sopivan tasaisen laskeutumispaikan, tasoittivat suurimmat sastrugit ja merkitsivät kiitoradan isoilla lumella täytetyillä jätesäkeillä. Mika ja Kari olivat jo päässeet lentämään Novolta Neumayerille ja olivat siella pakanneet odottamassa olleen retkikunnan rahdin Basler-lentokoneeseen. 

Keskiviikkona 23.1. sää niin Neumayrilla ja Aboalla oli erinomainen, mutta Mikan ja Karin lento keskeytyi heti lähtökiidossa lentokoneen toisessa moottorissa olevan teknisen vian takia. Valitettavasti sää Neumayerilla muuttui uudelleen huonoksi ja koneen korjaukseen tarvittavat varaosat saatiin lennätettyä paikalle vasta torstai-iltana. Onneksi hyvä sää jatkui Aboalla myös loppuviikon, joten Mikan ja Karin lento pääsi laskeutumaan Aboalle heti perjantaiaamuna. Matkustaminen Etelämantereella ei ole helppoa ja siihen on varattava paljon aikaa, kuten Mikan ja Kari kaksi viikkoa kestänyt matkanteko Kapkaupungista Aboalle osoitti. 

Basler suksilentokone laskeutui vihdoin Aboan jäätikölle mukanaan Mika, Kari ja useampi sata kiloa retkikunnan rahtia. 

Aboalle hankittiin vuonna 2017 kolmas Nasu telakuorma-auto. Suomessa Nasu kunnostettiin tutkimusasemakäyttöön sopivaksi ja se lähetettiin viime vuonna merirahdin mukana Neumayer-tutkimusasemalle. Tällä kaudella saksalaiset kuljettivat Nasun joulukuun alussa kohtauspaikalle, joka sijaitsee Neumayer-Kohnen-reitin varrella, reilun 120 kilometrin päässä Aboasta. Tarkoituksena oli hakea Nasu Aboalle heti kun Kari Neulaniemi, todellinen telakuorma-autojen asiantuntija, saapuu Aboalle. 

Lauantaina, heti seuraavana päivänä kun Mika ja Kari olivat saapuneet Aboalle, neljän miehen joukko lähti ajamaan Toyota maastoautolla 120 kilometrin matkan jäätikköä pitkin kohtauspaikalle. Saavuttuaan perille, Esa ja Kari ajoivat Nasun ulos kontista, jossa se oli matkustanut Suomesta Etelämantereelle. Nasu kone kävi mallikkaasti ja Kari ja Esa aloittivat sillä paluumatkan Aboalle. Matka sujui ongelmitta ja he saapuivat perille puolen yön jälkeen. Basenin edustalla oli heitä vastassa vastaanottokomitea, Nikon kuvatessa tätä tulevien retkikuntien kannalta tärkeää tapausta.

Tutkimusaseman kolmas Nasu telakuorma-auto saapuu puolen yön jälkeen Aboalle.  

Priit ja Juho taasen jäivät kohtauspaikalle yöksi tekemään meteorologisia mittauksia. Tarkoituksena oli, että Juho tekee kohtauspaikalla lumimittauksia illalla ja aamulla tiettyyn kellon aikaan, Kati samaan aikaan AWS5:lla. Priitille ja Juholle oli surrealistinen kokemus, kun meeting pointilla, yli 1000 metrin korkeudessa ja yli 200 kilometrin päässä merestä, heidän ylitseen lensi kaksi kihua.

Juho mittaustöissä Neumayer-Kohnen reitin kohtauspaikalla, noin 120km Aboa-tutkimusasemasta. 

Sunnuntaina Aboalla ei päästy aivan täysin viettämään lepopäivää. Kati teki siis aamulla lumimittauksia AWS5:lla ja iltapäivällä hän kävi hakemassa levänäytteitä Virvan ja Esan avustaessa. Kari puolestaan ahersi uuden telakuorma-auton kimpussa. Mika päivysti kenttäryhmän kulkua ja huolehti säähavaintojen teosta ja laittoi siinä ohessa päivällisen. Priit ja Juho palasivat Toyotalla takaisin Aboalle illalla yhdeksältä. Heidän paluumatkansa sujui hyvin kahteen kertaan ajettua uraa pitkin.

Kati ottamassa levänäytteitä sinisen jään alueelta, Virvan avustaessa ja Nikon kuvatessa.

Sunnuntaina 27.1. tuli kuluneeksi 199 vuotta siitä, kun Bellingshausen ensimmäisenä ihmisenä näki Etelämantereen rannikon. Sen kunniaksi kohotimme illalla kuohuviinilasit.