Retkikunta rauhoittui joulunviettoon saunan ja hyvän jouluruuan merkeissä. Tutkimustyöt jatkuvat taas joulunpyhien jälkeen. SUMO -lennot ja luotauspallojen lähetykset on aloitettu. Myös Rampilla, 150 km Aboasta rannikolle, on käyty kenttämatkalla.

Joulun lähetessä tuuli alkoi tyyntyä, aurinko tuli esiin ja lämpötila kohosi nollan yläpuolelle. Retkikuntaa kiusanneen myrskyn aiheuttamia tuhoja kartoitettiin. Tankkauspisteellä oli pieniä vaurioita ja HF-radion antennin haara oli irronnut. Logistiikkatiimi putsasi moottorikelkkojen ja telamaastoajoneuvo Nasun moottorit niihin kertyneestä lumesta. Tutkijat saivat testattua ja pakattua spektroalbedometrin vietäväksi AWS5-mittauspaikalle.


Keskiviikko-iltana 19.12 asema siirtyi ensimmäisen kerran ns. poimuajoon, eli generaattori sammutettiin yöksi ja asema oli akkujen varassa. Polttoaineen kuljettaminen Etelämantereelle on hankalaa ja kallista, joten asema pyritään siirtämään poimuajoon heti kun käynnissä ei ole katkeamatonta tai suurta energiaa vaativia mittauskampanjoita. Poimuajolla on mahdollista säästää kauden aikana polttoainetta jopa lähes 20 %, ja sen lisäksi aseman päästöt vähenevät. Energiansäästöön liittyen retkikunnan johtaja Priit vaihtoi myös keittiöön ja messiin vähemmän energiaa kuluttavat uudet led-valaisimet.

Perjantaiaamuna satoi muutamia hiutaleita lunta, mutta illaksi sää selkeni ja tyyntyi täysin. Tutkijat palasivat ahkeroimaan AWS5:lle ja päivän päätteeksi he olivat saaneet asennettua sinne kaikki mittalaitteet. Logistikot puolestaan työskentelivät Aboalla. Tynnyreitä siirrellessä Nasun nosturi lakkasi toimimasta. Hydrauliikkaletkussa oli reikä ja Esa vaihtoi rikki menneen tilalle uuden. Ympäristöystävällisyys on erittäin tärkeää Etelämantereella ja niin myös Aboalla. Priit pakkasi sääkontissa olleet vanhat kemikaalit huolellisesti poiskuljetusta varten.

Lauantaina Juho ja Kati jatkoivat työskentelyä AWS5:lla. He kaivoivat sinne lumiluolan, missä lämpötila pysyy riittävän matalana, jotta he voivat ottaa kuvia lumikiteistä. Gabin teki ensimmäisen testilennon SUMO-lennokilla (Small Unmanned Meteorological Observer). Kyseistä lennokkia on käytetty Aboalla ensimmäisen kerran jo vuonna 2010. Sillä kerätään tietoa lämpötilasta, kosteudesta ja tuulesta eri korkeuksilta. Retkikunta alkoi myös pikkuhiljaa virittäytymään joulutunnelmaan. Aamulla otettiin ryhmäkuva, joka lähetettiin joulukorttina kaikille muille Etelämantereen tutkimusasemille. Illalla laulettiin Nikon säestäessä kitaralla kauneimpia joululauluja.

Osoittautui, että HF-radion antenni oli vaurioitunut myrskyssä pahemmin kuin alun perin arvioitiin. Usean korjausyrityksen jälkeen se saatiin vihdoin toimimaan sunnuntaina. Tutkijat jatkoivat työskentelyä AWS5:lla. He saivat myös sunnuntaina tehtyä ensimmäisen luotauksen. Luotauksessa lähetetään heliumilla täytetty sääpallo, johon on kytketty erilaisia antureita. Niiden avulla saadaan kuvaus ilmakehän rakenteesta jopa 30 kilometrin korkeudelta.

Jouluaattoaamuna retkikunta oli radioteitse yhteyksissä lähimpään naapuriin eli Saksan Neumayer-asemaan, joka sijaitsee noin 350 kilometrin päässä. Asemat toivottivat toisilleen hyvää joulua. Aamupalaksi Aboalla tarjottiin riisipuuroa ja luumukiisseliä ja sen jälkeen katsottiin perinteinen Lumiukko-elokuva. Retkikunta työskenteli vielä aamupäivän ajan. Puolen päivän jälkeen alkoi puolentoista vuorokauden joululoma. Osa porukasta käveli Basenin huipulla Venlan ahertaessa keittiössä. Hän oli aloittanut joulumenun laatimisen ja valmistelun jo useita päiviä aiemmin. Ensin saunottiin ja illalla retkikunta sai syödä runsasta ja herkullista jouluateriaa. Myös joulupukki vieraili Aboalla. Innokkaat suunnistajat Venla ja Virva saivat ensimmäisinä hienon todistuksen ja hihamerkin Basen Rogainingin suorittamisesta. Joulupäivänä retkikunta lepäsi ja teki moottorikelkoilla retken Basenin nunatakin ympäri.

Tapaninpäivänä arkirutiinit jatkuivat. Juho ja Kati palasivat AWS5:lle ja Gabin huolehti luotauksesta Aboalla. Priit asensi aseman katolle uuden ceilometrin, jonka avulla on mahdollisuus saada tarkkaa tietoa pilvien korkeuksista. Myös torstaina tutkijat jatkoivat mittausten tekoa suunnitelmien mukaisesti. Sinisen jään alueen nopeasta sulamisesta johtuen Virva ja Venla siirsivät vedenhakupisteen turvallisempaan paikkaan lähemmäs reunaa. Priit ja Juho tekivät valmisteluita seuraavana päivänä alkavaa Rampenille suuntautuvaa kenttämatkaa varten. Rekiin pakattiin mm. teltta, ruokaa, polttoainetta, generaattori ja tutkimuslaitteita. Illalla kaikki oli valmiina seuraavan aamun aikaista lähtöä varten. Priit oli edellisenä päivänä tilannut Neumayerin meteorologilta Christianilta erikoissääennusteen Aboa-Rampen-välille.

Perjantaiaamuna retkikuntalaiset Priit, Juho ja Niko aloittivat yli 150 kilometrin matkan kohti rannikolla sijaitsevaa Rampin aluetta. Rampilla on käyty vuosittain, koska siellä oleva sääasema tarvitsee vuosittain huoltaa ja mittausaineisto purkaa. Lisäksi Juhon tarkoituksena oli tehdä muitakin mittauksia. Sää oli Aboalla aurinkoinen, mutta rannikon lähestyessä pilvisyys lisääntyi ja viimeiset kymmenet kilometrit ajettiin melko huonoissa olosuhteissa näkyvyyden ollessa välillä vain muutamia metrejä. Perille Rampille saavuttiin klo 18 ja saman tien Priit ja Juho pystyttivät teltan ja keittivät vettä ruokailua varten. Juho aloitti lumi- ja säteilymittausten teon. Priit tarkasti sääaseman toimivuuden, vaihtoi vaurioituneen kosteusanturin tilalle uuden ja keräsi vuoden aikana tallentuneen mittausaineiston. Työt lopetettiin klo 23 jälkeen ja nukkumaan päästiin puoliltaöin.

Lauantaina tiimi heräsi varhain Rampilla. Juho jatkoi lumimittausten tekoa. Priit purki leirin ja pakkasi tavarat takaisin rekiin. Paluumatka aloitettiin puolenpäivän jälkeen. Kenttäretkeä varten oli laadittu tarkka turvallisuusprotokolla, jonka mukaan tiimi oli säännöllisesti yhteyksissä Aboalle.  Lähes seitsemän tunnin matkan teon jälkeen tiimi pääsi perille. Aboalla paistoi aurinko ja odotti lämmin ruoka sekä kuuma sauna.

Sunnuntaina Aboalla on jälleen täysmiehitys. Esa on ahkeroinut Valmet-traktorin kimpussa useita päiviä. Traktoriin piti vaihtaa öljypohjan tiiviste, joka vaati koko moottorin irrottamisen. Urakka valmistunee tänään, jos yllätyksiä ei tule. Retkikunnan uuden vuoden vietosta ja alkuvuoden töistä kerrotaan seuraavassa retkikuntaraportissa.