Retkikuntaraportti 8.2.2016

FINNARP-retkikunnan viimeinen viikko Etelämantereella on käynnistynyt. Retkikunta aloittaa matkan kohti Suomea 10. helmikuuta.

Retkikuntakuvassa ovat vasemmalta oikealle: Mika Kalakoski, Esa Vimpari, Vesa Marttila, Arto Talja, Petri Heinonen, Lara Harrison ja Lauri Hämäläinen.

Viimeinen työviikko tutkimusasemalla alkoi hallin valmistumisella. Halli otettiin saman tien käyttöön Nasu-Sisu -telakuorma-autojen huollossa. Enää ajoneuvoja ei tarvitse korjata tuulessa ja pakkasessa ja kattoon asennetulla elefanttitaljalla pystytään nostamaan raskaitakin osia. Tulevaisuudessa kattoon asennetaan pieni nosturi.

Kymmenen kilometrin päässä sijaitsevalta lumen lämpötilaprofiiliasemalta purettiin vuoden mittaan kertyneet tiedostot ja tarkastettiin aseman virtalähde. Alun perin kaudella 2009/2010 tutkijoiden asentama laite jätettiin mittaamaan yhden Etelämantereen talven ylitse. Jätimme laitteen mittaamaan vielä vuodeksi.

Tutkimusaseman asumismukavuus parani, kun loppuviikosta asennettiin uudet pimennysverhot. Tutkijoiden tilojen kattoikkunat saa nyt pimennettyä, eikä jatkuvasta valosta ole enää haittaa unelle. Keittiöön asennettiin uudet tasot. Tiskipöydän kaksi isoa allasta helpottaa suurten ruuanvalmistusvälineiden pesua ja altaan siivilätulpat vähentävät viemäriin päätyvän kiintoaineen määrää.

Tutkimusaseman sulkeminen talvikuntoon saatiin hyvään alkuun ja kotiinpäin tuotavan rahdin pakkaus lähes valmiiksi. Aseman varastot inventoitiin ja puutelistat täydennettiin, jotta tulevia kausia varten hankinnat kohdennetaan oikein. Keskiviikkona aseman sähköpostijärjestelmässä havaittiin ongelma. Selvittelyn jälkeen kävi ilmi että vika oli palvelun tarjoajan serverin UPS-kytkennöissä. Muutaman tunnin dataliikennekatkoksen ajan kuitenkin satelliittipuhelin ja HF-radio olivat käyttökelpoisia. Viikolla sää vaihteli mitä parhaimmista antarktisen kesän lämpimistä päivistä perjantaina illalla myrskyksi kiihtyneeseen tuuleen. Myrsky kesti kuitenkin vain 12 tuntia, ja lauantaina iltaan mennessä sää asettui. Kolmen kilometrin päässä sijaitsevan suksilentokoneen kiitoradan merkinnät käytiin korjaamassa. Illalla vietettiin toivottavasti kauden viimeistä yhteistä lauantaita Aboalla hyvän ruuan ja seurustelun merkeissä. Sunnuntaina perinteiseen tapaan levättiin tulevaa viikkoa varten ja pestiin pyykkiä ennen kuin aseman vesijärjestelmä tyhjennetään.

FINNARP 2015 -tutkimusretkikunta aloittaa kotimatkan keskiviikkona 10. helmikuuta. Basler BT 67 -suksikone noutaa ryhmän keskipäivällä. Matka jatkuu 1000 km päässä sijaitsevalle Novo Runway -jääkiitotielle. Torstaina lennetään useiden Kuningatar Maudin maalla sijaitsevien tutkimusasemien työntekijöiden kanssa Iljushin TD 76 -rahtikoneella Kapkaupunkiin. Retkikunta palaa Suomeen lauantaina 13.helmikuuta.

Retkikunnan puolesta,

Mika Kalakoski