Maanmittauslaitoksen tutkijat Jyri Näränen ja Arttu Raja-Halli ovat viimein päässeet Aboalle aloittamaan geodeettiset mittaukset, joiden avulla tutkitaan läntisen Kuningatar Maudin maan maankuoren liikkeitä. Huoltokuormaston lähdettyä kohti Neumayer III -asemaa retkikuntalaiset ovat palanneet arkisiin työtehtäviinsä kuten mittalaitteiden ja aseman huoltotyöt.

Huoltokuormaston lähdettyä takaisin kohti Saksan Neumayer III -tutkimusasemaa arki Aboalla rauhoittui ja retkikunta palasi takaisin omiin työtehtäviinsä. Hannu hitsasi uuden varastokontin jalat paikoilleen ja rakensi terassin turvakaiteineen varastokontin ovelle. Myös aseman ajoneuvot ja niiden huollot mietityttävät joka kesä, mutta tällä hetkellä telakuorma-autot ovat paremmassa kunnossa kuin vuosiin.

Retkikunnan konemestari Hannu Luoto avaamassa polttoainetynnyriä. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP 

Aseman ympärivuotisella automaattisella sääasemalla Priit on tehnyt huoltotoimia ja tarkastuksia, jotta mittaukset jatkuvat myös tulevan Etelän talven ylitse. Sen lisäksi, Aboalta 10 kilometrin päässä sijaitseva sääasema ja sen yhteydessä toimiva lumen lämpötiloja mittaava tutkimuslaitteisto on huollettu. Retkikunnan lääkäri Juho on ollut tässä työssä parhaimmillaan, sillä hän on osallistunut kaksi kertaa aikaisempiin FINNARP -retkikuntiin tutkijana ja itse rakentanut ja asentanut kyseisen mittausaseman kymmenisen vuotta sitten. Tänä vuonna lääkärillä ei onneksi ole ollut ainakaan vielä koulutusta vastaavaa työtä, vaan yhdeksi Juhon erikoisalaksi on muodostunut Aboan vanhimman ajoneuvon, Valmet traktorin käyttö lumitöissä. Lunta Etelämantereella riittää ja aseman alueella se on yleensä väärässä paikassa.

Retkikunnan lääkäri Juho Vehviläinen on viihtynyt Valmet traktorin ohjaamossa tällä kaudella. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Venla on huolehtinut edelleen FINNARP retkikunnan ruoka- ja vesihuollon lisäksi kolmen tutkimusasema Wasalla työskentelevän ruotsalaisen muonituksesta. Lounaalla ja päivällisellä aseman messissä on kuulunut niin suomen-, ruotsin- kuin englanninkielen sorina. Aboan ruokavalio on ollut kauden aikana kasvispainotteista. Logistiikan kannalta monet kevyet kuiva-aineet ovat kasvisvoittoisia, mutta ruoka on ollut ravintopitoista. Valmismuonia ei ole asemalla tarvinnut syödä ja keittiössä kiireisimpinä aikoina ovat apukädet yrittäneet parhaansa mukaan auttaa niin pelmeneiden valmistuksessa kuin falafelien pyörityksessä.

Retkikunnan johtaja Mika Kalakoski ja Aboan emäntä Venla Saari lähdössä hiihtämään työpäivän jälkeen. Kuva: Pasi Ylirisku

Pasin työ aseman järjestelmien kartoituksessa sekä Etelämanner-tiedotusmateriaalin ja ympäröivän luonnon kuvaamisessa on jatkunut. Opetus ja tiedottaminen ovat merkittävä osa tutkimustoimintaa.  On tärkeää saada kansalaisten tietoisuuteen mitä tutkimustyötä Etelämantereella tehdään koko maapalloa koskevien ilmiöiden ja ihmisten kotiplaneetan tulevaisuuden ymmärtämiseksi. Etelämantereelta saatava tieto on ainutlaatuista ja ilman sitä koko planeettaa koskeva kuva jäisi puutteelliseksi.

Pasi Ylirisku pulahti kesken kiireisen työpäivän jäätikölle tehtyyn avantoon. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Koko viikon ajan Aboalla on odotettu kauden tärkeimmän tutkimuskampanjan aloitusta. Maanmittauslaitoksen tutkijat Jyri ja Arttu ovat odottaneet Kapkaupungissa viikon verran lentoa Etelämantereelle. Ensimmäinen yritys päättyi Boeing 757 matkustajakoneen kääntymiseen takaisin lähtökentälle, kun lentäjät tekivät päätöksen PNR kohdalla palata takaisin Kapkaupunkiin (PNR, point of no return, eli sijainti jonka jälkeen polttoaine ei enää riittäisi paluuseen lähtökentälle). Toinen yritys lentää Etelämantereelle päättyi Kapkaupungin lentokentälle ja Jyri ja Arttu palasivat hotellille odottamaan jatko-ohjeita.

Lopulta tiistaiaamuna 14.1. Boeing 757 lento-operaatio Etelämantereelle käynnistyi jälleen. Iltapäivällä Arttu, Jyri ja kolmea Ruotsin retkikunnan jäsentä kuljettava Boeing 757 lentokone laskeutui Novo runwaylle Etelämantereella. Matka jatkui välittömästi Basler BT 67 suksikoneella Saksan Neumayer III -aseman kautta kohti Aboaa. Ennenkuin vuorokausi vaihtui, lento saapui Basen -vuoren juurelle heikkenevissä olosuhteissa. Aurinko ehti painua Plogen -nunatakin (jäätikön läpi pistävä vuori) taakse, ja näin ollen kontrasti ja horisontti heikkenivät. Lentokone pystyi kuitenkin laskeutumaan turvallisesti hyvin tiedustellulle ja lipuin sekä jätesäkein merkitylle lumikiitoradalle. Nyt Aboalla ja Wasalla, joita yhdessä voi kutsua Nordenskiöld Base Camp -nimellä, on 8 FINNARP ja 8 SWEDARP -retkikunnan jäsentä.

Maanmittauslaitoksen tutkijat Arttu Raja-Halli ja Jyri Näränen pääsivät vihdoin aloittamaan mittaukset Aboalla. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP. 

Keskiviikkona retkikunta jatkoi toimintaansa rutiiniaikataulussa. Aamun sääennuste näyttää loppuviikolle myrskyksi kääntyvää säätä.

Aurinko paistaa ja työt sujuvat. Retkikunnan varajohtaja ja FINNARP:n erikoissuunnittelija Priit Tislerin on helppo hymyillä! Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP