FINNARP 2019 retkikunnan matka kohti tutkimusasema Aboaa on alkanut. Torstai-iltana 19. joulukuuta retkikunta lentää Etelämantereelle Novolazarevskayan asemalle ja sieltä arvioidun aikataulun mukaan Aboalle ensi sunnuntaina. 

FINNARP 2019-retkikunta lähti matkaan Helsingistä sunnuntaina 15. joulukuuta reittilennolla Frankfurtin kautta Kapkaupunkiin, minne saavuttiin maanantaina puoliltapäivin. Retkikunnan matka jatkuu Etelämanterelle torstaina-iltana 19. joulukuuta suomalaisella liikelentokoneella OH-WIX; ensimmäistä kertaa FINNARP:in historiassa. Kapkaupungista Novolazarevskayan lentokentälle on noin 4,200 kilometriä ja lento-aika on 6 tuntia. Aboalle retkikunnan on tarkoitus lentää kanadalaisella Basler BT-67 suksilentokoneella 22. joulukuuta jos sääolot Etelämantereella ovat suotuisat lentoliikenteelle. Novolazarevskayalta Abolle on hiukan yli 900 kilometriä ja lento-aika on noin 3 tuntia. Retkikunnan toiveena on avata tutkimusasema jouluksi, jotta myös retkikuntalaiset voisivat rauhoittua joulunviettoon ennen kiireiseen työrupeaman alkua.

Rahdin tarkastusta ALCI:n (Antarctic Logistic Center International) varastossa Kapkaupungissa. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP 
 

Kapkaupungissa retkikunta tarkasti retkikunnan mukana Etelämantereelle lähtevän rahdin sekä osallistui lento-operaattori ALCI:n (Antarctic Logistic Center International) Etelämantereen lentoa koskevaan infotilaisuuteen, jossa käsiteltiin muun muassa lentoon liittyviä turvallisuus- sekä ympäristöasioita. Lisäksi retkikuntalaisilla oli aikaa tutustua kaupunkiin, tehdä viime hetken ostoksia sekä ihailla kaunista Pöytävuorta. Keskiviikkona retkikunta teki päiväretken Hyväntoivonniemelle ja Simon´s Towniin, joka on tunnettu Boulders Beachista ja siellä asuvista uhanalaisista Afrikan pingviineistä. Rohkeimmat retkikunnan jäsenistä uskaltautuivat uimaan vilpoisaan meriveteen.

FINNARP 2019 retkikuntalaiset päiväretkellä Etelä-Afrikan Hyväntoivonniemellä. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP