FINNARP 2019 retkikunta saapui tutkimusasema Aboalle jouluaattoaamuna.  Tutkimusaseman koneet on nyt käynnistetty ja joulunpyhistä huolimatta Aboalla tällä kauden tehtävät työt ovat alkaneet.

FINNARP retkikunnan matka Suomesta tutkimusasema Aboalle kesti kokonaisuudessaan 10 päivää. Retkikunta lähti Suomesta joulukuun puolivälissä reittilennolla Etelä-Afrikan Kapkaupunkiin. Kapkaupungissa tarkastettiin aiemmin Suomesta lähetetty rahti ja valmistauduttiin lentämään kohti Etelämannerta.  Lentotoiminnasta vastaavan yhteistyökumppani ALCI:n (Antarctic Logistic Centre International) toimesta retkikunta lensi 18. joulukuuta ensimmäistä kertaa FINNARP:in historiassa suomalaisessa rekisterissä olevalla lentokoneella Etelämantereelle. Kone on tyypiltään Falcon 7X ja sen tunnus on OH-WIX.

Retkikunta on saapunut Etelämantereelle Falcon 7X lentokoneella. Kuva: Pasi Ylirisku/FINNARP

Retkikunta odotti Venäjän Novolazarevskaya -aseman tuntumassa kolmen päivän ajan jatkolentoa Aboalle. Ajan kuluksi vierailtiin Intian Maitri -tutkimusasemalla, saunottiin venäläisessä banjassa ja uitiin jäätikön sulamisvesissä.

FINNARP retkikunta toimii tutkimuskaudella läheisessä yhteistyössä Ruotsin SWEDARP -retkikunnan kanssa. Ruotsin tutkimusasema Wasa sijaitsee aivan Aboan vieressä. Silloin kun molempien maiden retkikunnat ovat samanaikaisesti paikalla, pyritään yhteistyöhön niin lääkintähuollossa, muonituksessa kuin matkustamisessa. Tänä vuonna suomalaiset vastaavat lääkintähuollosta ja muonituksesta. Ruotsalaiset toteuttavat huoltokuljetuksen, jonka mukana kulkee myös Suomen retkikunnan polttoainetta ja tarvikkeita.

Neumayer III tutkimusasema. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Novolazarevskayalta, puhekielessä Novolta, matkaa jatkettiin kolmen yön jälkeen kohti Saksan Neumayer III -tutkimusasemaa. Kaksi Ruotsin retkikunnan jäsentä, jotka toimivat huoltokuljetuksen ajajina, jäivät Neumayerille.  Retkikunta yritti lentää Aboalle jo seuraavana päivänä, mutta olosuhteet estivät turvallisen laskeutumisen jäätikölle. Lentokone joutui palaamaan Neumayerille, missä lohdutukseksi retkikuntalaiset testasivat aseman saksalaisen saunan.  Aamulla säätiedoista näkyi, että Aboalle kannattaa yrittää uudelleen ja jouluaattoaamuna Basler BT67, DC-3 mallinen lentokone, laskeutui jäätikölle tutkimusaseman läheisyyteen. Lentäjät jatkoivat välittömästi matkaa rahdin purkamisen jälkeen. Retkikuntalaiset patikoivat jäätiköltä ylös lumista rinnettä Aboalle.

Rahdin purkua lentokoneesta jäätiköllä tutkimusasema Aboan läheisyydessä. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Tutkimusasemalla ei ollut havaittavissa suurempia vaurioita. Ensikertalaiset perehdytettiin asema-alueeseen heti lounaaksi nautitun joulupuuron jälkeen. Tutkimusasema saatiin käynnistettyä hyvin ja ruotsalaiset toivat retkikunnan rahdin TL-4 telakuorma-autollaan Aboalle. Illaksi retkikunta sai aseman järjestelmään vettä ja jouluaterian jälkeen päästiin saunaan. Kaiken matkustamisen, odottamisen ja tutkimusasemalle asettumisen jälkeen uni otti vallan.

Jouluaamuna keli muuttui lumimyrskyksi.  Tuulen nopeus oli yli 25 m/s ja näkyvyys sakena lumesta. Retkikunnan työt jatkuvat kuitenkin sisätiloissa, jotta kelin parannuttua ulkotöitä voidaan jatkaa ilman suurempia ihmettelyitä. 

Joulukuusi tutkimusasema Aboalla. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP