Aboa suljettiin 28.1.2020 klo 9 ja retkikunta on aloittanut pitkän matkan takaisin kotiin. Maanmittauslaitoksen tutkijat saivat lyhyestä kaudestaan huolimatta mittauksensa valmiiksi. Vain tutkimusaseman automaattisesti tallentavat mittalaitteet jäävät mittaamaan yli Etelämantereen ankaran talven.   

Pikkuhiljaa FINNARP retkikunta on saanut työt päätökseen. Sää on pysynyt vaihtelevana, mutta enemmäkseen pilvisenä. Jyri sai painovoimamittauksensa suoritettua. Artun laserkeilauslennot olivat haastavia vaihtelevien tuuliolosuhteiden vuoksi. Lopulta kuitenkin lento-ohjelma saatiin päätökseen suunnitelman mukaisesti. Lentojen välillä Arttu teki tarkkoja gps-mittauksia aseman infrastruktuurista. Niiden avulla voidaan päivittää tutkimusaseman kartta. Mielenkiintoista on myös verrata aiempia karttoja nykytilanteeseen. Aboalla on vuosien mittaan tehty paljon muutoksia. Tutkimusasema elää tutkimuksen tarpeiden mukaan. 

Artun viimeinen laserkeilauslento nousemassa ilmaan mittaamaan. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP 

Aseman sulkua aloiteltiin lauantaina (25.1.) ja siinä yhteydessä toisesta nasu-sisu telakuorma-autosta hajosi vetopyörä. Jo 30 vuotta vanhassa ajoneuvossa osat alkavat väsymään. Onneksi varaosia löytyi ja eipä aikaakaan kun Hannu ja Priit saivat uuden vetopyörän paikoilleen. Telan asentamisessa meni hieman kauemmin aikaa. Ruotsalaisten loppuviikon lentojen yhteydessä saatiin Aboalle Saksan asemalta yksi pultti, joka oli ratkaiseva työkalu kahden rikkinäisen moottorikelkan moottoreiden irrottamisessa. Moottorit pakattiin rahtiin korjattavaksi Suomessa.

Hannu ja Juho purkamassa moottorikelkan moottoria jotta se voidaan kuljettaa Suomeen korjattavaksi. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP. 

Aseman vaiheittaista sulkua jatkettiin myös sunnuntaina. Hallit on suljettu, ajoneuvot ovat talviteloillaan ja osa aseman vesilinjasta on suljettu. Venlalla työt ovat jatkuneet entiseen malliin keittiössä ja ruokavaraston inventoinnissa varastokontissa. Juho on inventoinut ja pakannut lääkintämateriaalin. Aseman polttoaineet, jätteet, käytetyt varaosat, käytetyn veden määrä ja tehdyt työt on kirjattu tarkasti. Tiedostot ovat seuraavan retkikunnan suunnittelua varten arvokkaita ja sen onnistumisen perusta.

Myös aseman maastoajoneuvot ajetaan omiin suojiinsa talven ajaksi. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Lentoa odotellessa pidetään asema kuitenkin toimintakuntoisena. Vasta kun retkikuntaa hakeva lentokone on käsiradioyhteyden päässä, puretaan antennit suojaan talvelta, suljetaan viimeiset avoinna olevat ikkunoiden suojaluukut ja sammutetaan aseman voimakoneet. Aboalle jää vain automaattiset mittalaitteet tallentamaan mittauksia yli talven retkikuntalaisten kävellessä Basenin rinnettä alas jäätikölle suksilentokoneen luo. Matka jatkuu lentäen Novo Runway jääkiitoradalle 1,000 km päähän ja sieltä edelleen Kapkaupunkiin. Retkikunnan suunniteltu paluu Suomeen on 3. helmikuuta.

Tutkimusasema Aboa suljettiin kauden 2019-20 osalta tiistaiaamuna 28.1.2020 klo 9. 

FINNARP 2019 retkikunta. Kuva. Pasi Ylirisku/ FINNARP