Yksi tärkeimmistä FINNARP 2019 tutkimusretkikunnan tavoitteista on saavutettu. Huoltokuormasto saapui Aboalle 5. tammikuuta ja sen mukana asemalle saatiin polttoainetta ja aurinkopaneeleita antamaan energiaa tuleville tutkimuksille.

Uusi vuosi on alkanut Aboalla työn touhussa. Ensitöikseen Priit ja Hannu rakensivat varastokonteille terassit ja turvakaiteet. Hannu hitsasi uudelle kontille paikan konttirivistöön ja valmisteli yhdessä Priitin kanssa huoltokuormaston mukana tulevan kontin nostotarvikkeet. Juho ja Mika taasen valmistelivat huoltoretkeä Rampille. Sääaseman rikkoutunut tallenninyksikkö päätettiin vaihtaa koska Aboalta löytyi ylimääräinen tallenninyksikkö. Kenttämatkalle lähdettiin perjantaiaamuna klo 10, tällä kertaa autolla. FINNARP:illa on kaksi Toyota Hilux Arctic Truck maastoautoa, joissa on jäätiköllä ajamiseen soveltuvat 44 tuumaiset renkaat. Renkaissa pidetään hyvin vähän painetta joten autolla voi ajaa pehmeässäkin lumessa. Matka Rampille onnistui hyvin, tosin menomatkalla auto jäi kiinni pakkaslumikinokseen, niin että se piti vinssata sieltä pois. Ajo-olosuhteet olivat niin hyvät, että sääaseman huollon jälkeen Mika ja Juho palasivat takaisin Aboalle jäätiköllä yöpymisen sijaan. Paluumatkaan kului vain neljä tuntia ja retkeläiset saapuivat asemalle klo 10 illansuussa.   

Juho vaihtamassa Rampin sääaseman tallenninyksikköä. Kuva: Mika Kalakoski/ FINNARP

Sunnuntaina 5. tammikuuta, heti keskiyön jälkeen, saapui ruotsalaisten ja saksalaisten huoltokuormasto Aboalle. Sen mukana tuotiin Aboalle polttoainetta sekä FINNARP:n viime syksynä laivalla Etelämantereelle lähettämä kontti pakattuna täyteen rahtia. Kuormaston vastaanotto oli yksi retkikunnan päätehtävistä. Asemalle tuotiin muun muassa aurinkopaneeleita ja akkuja ympärivuotisia mittauksia varten, polttoaineita, hyvin säilyvää kuivamuonaa sekä metalli- ja puutavaraa. Venlalle kuormaston saapuminen merkitsi kiireisiä päiviä, koska hän huolehtii FINNARP -retkikunnan lisäksi ruotsalaisten ja saksalaisten muonituksesta.

Ruotsalaisten ja saksalaisten huoltokuormasto, mukanaan polttoainetta ja rahtia FINNARP:lle, on saapunut Basenin jäätikölle. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Sunnuntaina kuitenkin pidettiin lepopäivää, sillä takana oli pitkä viikko ja edessä intensiivinen uusi työrupeama. Lähes koko retkikunta reippaili kotivuori Basenilla, paitsi Priit, jolla oli sunnuntaipäivällisen valmistusvuoro. Myös kauden ensimmäinen Basen Rogaine -suoritus saatiin kirjattua, eli kaikilla kiintorasteilla vierailu tutkimusmatkan aikana. Niin ikään avantouintipaikka Basenin vedenottopaikan läheisyydessä on jälleen auki ja onpa useana iltana aseman messissä havaittu joogaajiakin.

Maanantaina tehtiin pitkä päivä polttoaineen ja kontin tyhjentämisen parissa. Kuormasto ei suinkaan lähde kevyellä lastilla pois, vaan vanha hyvä sääntö "tuo tullessas, vie mennessäs" pätee myös Etelämantereella. Edellisten retkikuntien jäte, pakattuna tiivisti jätetynnyreihin, lähti merikontteihin pakattuna kuormaston mukana kohti rannikkoa. Tela-ajoneuvot vetävät merikontit ensin jäätikköä pitkin Saksan Neumayer -tutkimusasemalle 400 km päähän. Sieltä jäte kuljetetaan laivalla Etelä-Afrikan Kapkaupunkiin. Lähes kaikki jäte, pois lukien luvanvaraisesti polttolaitoksessa hävitettävät pakkausmateriaalit ja jäätikölle kuoppaan johdetut harmaat vedet, viedään pois Etelämantereelta.

Aboalla jätetynnyrit säilytetään tiukasti rekiin sidottuina. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP

Tiistaina asemalle saapunut uusi kontti nostettiin paikoilleen saksalaisten ja ruotsalaisten ajoneuvojen nostureiden avulla. Tätä varten jouduttiin traktorilla poistamaan suurimmat ja terävimmät roudan nostamat kivenlohkareet kontille vievältä lumettomalta reitiltä.  Saksalainen Holger aurasi Pisten Bully rinnekoneella lumetetun reitin konttirivistölle, jotta reen päällä oleva uusi kontti voitiin kuljettaa paikoilleen rikkomatta reen jalaksia kivikossa. Monet Aboan kontit on nostettu paikoilleen omalla kalustolla ja käsin käytettävillä laitteilla. Työ on ollut hidasta ja niinpä silloin kun suurempia laitteita vierailee Aboalla, on hyvä tehdä raskaampia nostotöitä voimakkaammilla laitteilla.

Aseman uusi kontti nostetaan saksalaisten ja ruotsalaisten ajoneuvojen nostureilla paikoilleen. Kuva Pasi Ylirisku/ FINNARP

Pasi on ollut kiireinen tapahtumien dokumentoinnissa. Vaikkakin Aboalla on meneillään tutkimusmatkalle erityisiä ja merkittäviä tapahtumia, on tärkeintä saada kuvattua Aboan perustoimintoja operaatioiden tulevaisuuden kehitystyötä varten. Aboalla on tavoitteena vähentää merkittävästi fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Kaikkien Aboalla tapahtuvien toimintojen kartoitus on merkittävässä asemassa tässä suunnittelutyössä. Myös opetukseen ja tiedottamiseen liittyvää materiaalia kuvataan tulevia näyttelyitä ja FINNARP:in tiedotusta varten.

Keskiviikkona kuormasto lähti takaisin kohti Saksan Neumayer -tutkimusasemaa. Yksi tärkeimmistä FINNARP 2019 tutkimusretkikunnan tavoitteista saavutettiin. Asemalle saatiin polttoainetta ja aurinkopaneeleita antamaan energiaa tuleville tutkimuksille, mutta myös siivottiin ja saatiin kuljetettua pois aiempien retkikuntien jätteitä.

Retkikuntalaiset purkavat aurinkopaneeleja kontista. Kuva: Pasi Ylirisku/ FINNARP